Kirkkohallituksessa on siirrytty
paperittomaan työskentelyyn. Nyt nekin edustajat, jotka ennen malttoivat istua
täysistunnossa ilman läppäriä, katselevat asiakirjoja sähköisiltä
laitteilta. Hyvin se näyttää näinkin sujuvan. Asiat rullaavat eteenpäin.
Avioliittokeskustelu pääsi käyntiin
eilen illalla kello 19. Kun istunto loppui tuntia myöhemmin, olimme kuulleet
vasta viisi puheenvuoroa. Puheenvuoroa jäi odottamaan ainakin parikymmentä
ihmistä. Koska aloitteita on tällä viikolla paljon ja sali rakastaa puhumista, keskustelu siirtyy huomiseen tai perjantaihin.
Ihmiset ovat avioliittoasiassa
tosissaan. Puolesta ja vastaan. Ymmärrän
sen hyvin. Siksi kannatankin sitä, että säädöstasolla suojattaisiin niiden
pappien omantunnunvapaus, jotka eivät omantunnonsyistä vihi samaa sukupuolta
olevia pareja. Luterilaisen maailmanliiton mallia seuraten kirkossamme voisi
kulkea rinnan kaksi erilaista näkemystä. Sekin on vaikeaa, mutta käsittääkseni
ainoa tie, jota voimme yhdessä kulkea.
On vain yksi asia, jota en tahdo
millään ymmärtää. Avioliittoaloitetta vastustavat toistavat kerta toisensa
jälkeen, että aloitetta kannattavat pohjaavat käsityksensä yhdenvertaisuuteen
tai toimivat yhteiskunnan paineen alla. Olisi toinen toistaan kunnioittavaa
myöntää, että samaa sukupuolta olevien avioliiton kannattajat päätyvät
kantaansa teologisen työskentelyn pohjalta. Vaikka salissa esitettäisiin
minkälaisia teologisia argumentaatioita tahansa, ne jäävät vastustajilta näkemättä
ja kuulematta. Mutta käytävällä kuulen myös aloitettava vastustavien tuskan
siitä, miksi me, jotka kannatamme aloitetta, emme ymmärrä Raamattua samalla
tavoin kuin he.
Tänään keskusteltiin pitkään
saattohoidosta, Utsjoen seurakunnan itsenäisyyden säilymisestä ja mahdollisesta
kansalaisaloitteen käyttöönotosta kirkolliskokouksessa. Se siis toimisi
eduskunnalle menevien kansalaisaloitteiden tapaan. Tätäkin aloitetta osa
kannattaa ja osa vastustaa. Toisten mielestä kansalaisaloite mahdollistaisi
osallisuutta kirkon melko moniportaisessa ja useimmalle ihmiselle vieraassa
päätöksentekomallissa. Toiset taas katsovat, että sitä kautta
kirkolliskokouksen käsittelyyn tulee turhia ja ennakoimattomia aloitteita,
jotka halvaannuttavat päätöksentekoa entisestään. Kyse on myös siitä, mitä on
kirkollinen demokratia ja miten sitä pitäisi kehittää. Itse kallistuin aloitteen kannalle,
sillä tulevaisuuden vaikuttaminen tulee olemaan toisenlaista kuin nykyinen
hallintohimmeli. Iloisesti ja yllättäen asia lähti valiokuntaan valmistelua
varten.
Nyt sitten käydään keskustelua rakkaasta tulevaisuusvaliokunnan mietintöä. Jotkut asiat menevät eteenpäin, monet eivät. Mutta kunhan edes jotkut asiat menisivät. Tosin Sammeli Juntunen jo ehdotti, että koko mietintö tulee palauttaa takaisin valiokuntaan ja tehdä kaikki toisin. Sali lähetti kuitenkin mietinnön selvin äänin jatkoon toimenpiteitä varten. Seurakuntiin ei tule suuria muutoksia, hiippakuntien määrä säilyy ennallaan, alistusasioita karsitaan, keskusrahastomaksua lasketaan ehkä yhdellä prosenttiyksiköllä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti